З досвіду роботи

Працюю над творчим впровадженням науково-методичної проблеми: «Впровадження інноваційних методів навчання як засіб підвищення ефективності уроку». Провідною ідеєю досвіду є пошук шляхів підвищення ефективності кожного уроку завдяки впровадженню інноваційних технологій навчання, нестандартних прийомів активізації пізнавальної діяльності учнів; активізація творчих здібностей, розвиток творчого потенціалу кожного учня.
Формування ключових компетенцій відбувається на кожному уроці. Для забезпечення широкого спектру умінь, навичок, практичного застосування набутих знань використовую інформаційно-комунікаційні технології, елементи лекційно-практичної системи навчання, широко впроваджую інтерактивні технології навчання, використовую ігрові елементи, математичні та термінологічні диктанти, лабораторно-практичні роботи. Застосовую проблемне навчання, ігрові ситуації, елементи історії розвитку математики тощо.
Під час фронтального опитування, я використовую такі технології колективного навчання як мікрофон, мозковий штурм, незакінчені речення. Як теоретична розминка – розв’язування кросвордів, ребусів. Під час засвоєння та закріплення нового матеріалу, перевірки знань застосовую роботу в групах, парах. Свої уроки намагаюсь побудувати так, щоб учні працювали з повною віддачею сил, з інтересом, для цього використовую ігрові технології: для швидкої перевірки набутих умінь використовую гру – лото, для усного рахунку - «магічні квадрати», «комп’ютер», «лабіринти», «хто швидше», «числовий феєрверк», «числова мельниця», при закріпленні нового матеріалу – ігри-подорожі із казковими персонажами. Добрих  результатів  дають  ігрові  моменти, які  створюють  проблемні  ситуації. Так  при  вивченні  теми  “Формула  суми  п  перших  членів  арифметичної  і  геометричної  прогресій”  у  вигляді  ігрової  ситуації  пропонується  задача, яка  має  життєві  факти, але  при  розв’язанні  якої  виникає  необхідність  у  виведенні  нової  формули.
У своїй практичній діяльності використовую інформаційно-комунікативні технології. Це дає мені можливість скоротити час на вивчення матеріалу за рахунок наочності і швидкості виконання роботи, перевірити знання учнів в інтерактивному режимі, що підвищує ефективність навчання, допомагає реалізувати весь потенціал особистості: пізнавальний, морально-етичний, творчий, комунікативний і естетичний. Сприяє розвитку інтелекту та інформаційної культури учнів. Організація навчання школярів із використання інформаційно-комунікаційних технологій дозволяє зробити цей процес більш цікавим саме за рахунок новизни і невизначеності такої форми роботи для учнів. Зробити його захоплюючим і яскравим, різноманітним за формою, за рахунок використання мультимедійних можливостей сучасних комп’ютерів. Ефективно вирішується проблема наочності навчання, розширюються можливості візуалізації навчального матеріалу, роблячи його для учнів більш зрозумілим і доступним, індивідуалізації процесу навчання за рахунок наявності різнорівневих завдань. Розкріпачуються учні при відповідях на тестові завдання (робота з тестами в середовищі «MyTestX»), тому що комп’ютер дозволяє фіксувати результати, в тому числі і без виставлення оцінки, коректно реагує на помилки. Це все дозволяє, також, ще й самостійно аналізувати і виправляти допущені помилки, корегувати свою діяльність, завдяки наявності зворотного зв’язку, в результаті чого, удосконалюються навички самоконтролю.
З метою стимулювання навчальної діяльності застосовую такі прийоми, як «навчаючи учусь», «заміни вчителя», які спонукають учнів докласти всіх зусиль, якомога краще пояснити матеріал своїм товаришам.
Заслуговує на увагу прийом розвитку дослідницьких здібностей учнів, який застосовую  за схемою: проблемна ситуація → пошук шляхів вирішення → дослідження та перевірка → відчуття успіху. Для реалізації даної проблеми ще на початковому етапі учнів  ознайомлюю з різними формами  та методами наукової дослідницької діяльності, такими, як спостереження, зіставлення, узагальнення, пошук різних варіантів розв’язання  чи альтернативних шляхів. Така діяльність учнів дає їм можливість глибше проникнути в суть матеріалу, створює умови для його засвоєння та практичного застосування, сприяє розвитку пізнавальних здібностей та самостійності.

Щоб  навчити  дітей  розв’язувати  задачі, необхідно, щоб  кожен  учень  працював  самостійно. Але  у  кожної  дитини  свої  здібності  і  можливості, тому  постає  необхідність  у  використанні  рівневої  диференціації  навчання. Використовую  різні  види  роздаткового  матеріалу: перфокарти, завдання  на  вибір  відповідей, картки – консультанти, картки  з  калькою. У своїй роботі використовую лабораторно-практичні  та  лабораторно-графічні  роботи, характерними  особливостями  яких  є: використання  креслярських  інструментів, моделей, шаблонів, обчислювальних  приладів; обчислювальна  обробка  результатів  вимірювань  з  допомогою  необхідних  формул, порівняння  результатів  вимірювань  і  обчислень. Ці роботи  вносять  різноманітність  у  навчальний  процес, сприяють  активності  та  самостійності  учнів, підвищують  якість  їхніх  знань  з  математики.
Одним із засобів зацікавлення учнів математикою є позакласна робота. Заняття гуртка «Горішки для розуму» дають можливість ширше пропагувати досягнення і значення математичної науки, прищеплювати учням любов до математики, сприяють виявленню і розвитку здібностей учнів, а також глибшому засвоєнню ними програмового матеріалу. Активно залучаю учнів до позакласної роботи. Робота в гуртку, проведення математичних подорожей, змагань, лінійок та інші види позакласної роботи, сприяють вихованню в учнів навиків спілкування з однолітками. Вивчаючи біографії видатних вітчизняних вчених, дізнаючись про досягнення математики в нашій країні і про провідну роль українських математичних шкіл у світовій науці учні відчувають гордість за свою батьківщину. У них виховується почуття патріотизму. Математичні гуртки, готують учнів до участі в математичних олімпіадах, які виявляють найобдарованіших юнаків і дівчат.
Мої учні – учасники і переможці Міжнародного математичного конкурсу «Кенгуру», переможці ІІ і учасники ІІІ етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з математики.
Активно працюю з обдарованими учнями. Вирішую завдання розвитку творчої особистості як невід’ємної умови соціалізації школярів.  З цією метою створюю на уроках умови для творчого розвитку особистості, розвиваю провідні компетенції, сприяю формуванню інтересу до предмета, бажання втілити на практиці здобуті теоретичні знання. Намагаюся створити на уроках атмосферу співробітництва, зацікавленості у отриманні кінцевого результату.  
    


2 коментарі:

  1. Досить цікава схема прийомів розвитку дослідницьких здібностей учнів!

    ВідповістиВидалити
  2. Дуже цікавий блог. Багато корисної інформації. Дякую за вашу роботу!

    ВідповістиВидалити